De laatste tijd kun je haast geen tijdschrift op het gebied van management of HR openslaan of er staan artikelen in die te maken hebben met zelfsturing, nieuw organiseren en Rijnlands werken. Een centraal thema is vaak het loslaten van de medewerker.

Een van de misverstanden rond loslaten is dat leidinggevenden loslaten soms interpreteren en uitvoeren als “laten vallen”. Laatst hoorde ik iemand zeggen “loslaten is eigenlijk op een andere manier vasthouden”. In het leiding geven en opvoeden zie ik veel paralellen. Om aan te geven hoe ik kijk naar goed “loslaten” het voorbeeld van het leren zwemmen van mijn dochter.

  • Fase 1: Als ik zelf mijn dochter leer zwemmen leg ik duidelijk uit wat er verwacht wordt en ben ik de eerste keren heel dicht bij haar in het water en zorg ik ervoor dat ze niet kan ondergaan door de zwembandjes die ze aanheeft. Als ze deze uitheeft heb ik haar vast of een hand onder haar lichaam.
  • Fase 2: Ze kan het al een klein beetje, ik ben nog steeds in het water en heel dicht in de buurt zodat ik, als het nodig is, direct kan ingrijpen en bijsturen.
  • Fase 3: Ze kan het steeds beter, ik ben nog wel in zwemkleding, ik zit op de rand van het zwembad zodat ik als het nodig mocht zijn direct het bad in kan en kan ingrijpen of bijsturen.
  • Fase 4: Ze voelt zich steeds zekerder en kan onder normale omstandigheden al zelfstandig zwemmen, ik heb mijn zwemkleding nog aan en zit op een stoel aan de zijkant van het zwembad en houd nog steeds een oogje in het zeil zodat ik indien nodig kan ingrijpen of bijsturen.
  • Fase 5: Ze is heel zeker (heeft inmiddels net ook het zwemdiploma op zak) en kan in de meeste situaties zichzelf prima redden, ik ben gekleed aanwezig in het zwembad en in nood kan ik bijspringen.
  • Fase 6: Ze gaat zelfstandig en alleen naar het zwembad. Ik informeer bij thuiskomst nog af en toe hoe het gegaan is.

In de dagelijkse werkpraktijk laten leidinggevenden vaak te snel los en stappen ze soms al van fase 2 over naar fase 6.

Gedoseerd, stap voor stap, loslaten op basis van jouw kennis van de vaardigheden en ervaring van je medewerker is nodig om ervoor te zorgen dat de door jou gewenste uitkomsten gehaald worden. In werksituaties horen hier ook nog duidelijke kaders bij waarbinnen de medewerker of het team zich zelfstandig kunnen bewegen.

Samenvattend: Maak duidelijk wat je verwacht en wat de grenzen/kaders zijn, help je medewerker of team stap voor stap naar het gewenste vaardigheidsniveau, houd de vinger aan de pols tot het moment waarop je een grote mate van zekerheid hebt dat het juiste niveau om over te stappen naar een volgende fase bereikt is. Om dit op een goede manier te borgen kan het, regelmatig, voeren van ontwikkelgesprekken een bijdage leveren.

Kortom loslaten is een andere manier van vasthouden!

Meer weten over het ontwikkelgesprek? Neem contact met ons op.