Vandaag heb ik in Brussel een workshop verzorgd voor eigenaren en leidinggevenden in interieur, verf en doe het zelf zaken. Ook bij deze groep kwam naar voren dat zij de invloed van het eigen gedrag onderschatten als het gaat om de invloed op het gedrag van de medewerkers. Het schijnt zo te zijn dat 80% van het gedrag van de medewerker wordt veroorzaakt door drie elementen in het gedrag van de leidinggevende.

  1. Voorbeeldgedrag (als je zegt dat de klant op nummer één staat en je handelt daar zelf niet naar zal de medewerker ook de klant niet op één zetten)
  2. Aandacht (als je iets belangrijk vindt is het nodig daar aandacht voor te vragen en er regelmatig op terug te komen, doe je dit niet dan zal de medewerker denken; hij zegt het wel maar hij meent het vast niet want ik hoor er nooit meer iets over)
  3. Omgaan met incidenten (zowel als een medewerker iets goed heeft gedaan of als hij iets fout heeft gedaan is het belangrijk dat je als leidinggevende daar iets mee doet, je geeft een signaal af naar de betreffende medewerker en zijn collega’s “o zo moeten wij het hier doen” of “o zo hoort dat hier niet te gaan”)

Tijdens de workshop vandaag bemerkte ik soms de neiging van de leidinggevenden om te twijfelen aan de eigen invloed en de mogelijkheid om gewenst gedrag te ontwikkelen bij de medewerkers. Er wordt snel gegrepen naar zaken die het moeilijk of onmogelijk maken en sommige leidinggevenden hebben de neiging de oplossing buiten zichzelf te leggen. Het is mijn stellige overtuiging dat het belangrijk is te vertellen en te blijven vertellen waar je onderneming voor staat, welk gedrag gewenst is en dit op te volgen door te blijven benoemen wat goed gaat en wat er beter kan. Daag de medewerkers doorlopend uit na te denken welke bijdrage zij kunnen leveren aan een stapje vooruit.