Vandaag gesproken met twee succesvolle ondernemers die in iets meer dan tien jaar tijd een mooi bedrijf hebben opgebouwd. In de gesprekken die ik met ze heb klinkt regelmatig de trots door over wat ze bereikt hebben en dat is mooi. Tevens blijkt dat de dagelijkse gang van zaken veel aandacht vraagt en ze soms afleidt van de (ook) belangrijke dingen. Aandacht blijven besteden aan je (ex)klanten, de rest van je netwerk onderhouden, regelmatig met je medewerkers (als team en individueel) samenzitten, leiding geven aan de organisatie en na blijven denken over strategie en toekomstig succes is belangrijk. Als het over leiderschap gaat zijn in mijn ogen drie dingen belangrijk:

  1. Geef als leidinggevende het goede voorbeeld, laat dus dat gedrag zien wat je ook van je medewerkers verwacht.
  2. Geef telkens weer aandacht aan die zaken die je belangrijk vindt, introduceer deze zaken duidelijk aan het begin, kom er steeds op terug en herhaal dit gedurende het jaar meerdere keren.
  3. Merk op als medewerkers gedrag laten zien wat past bij wat jouw bedoeling is en benoem dit dan ook en mocht een medewerker niet doen wat je verwacht spreek deze daar dan zo snel mogelijk op aan. Laat merken dat je weet welk gedrag je wilt zien, dat je ook waarneemt of je medewerker het goed of minder goed doet en dat je bereid bent samen met de medewerker het hier over te hebben.

Leiderschap als ondernemer is een van de belangrijke dingen waaraan je, in de hectiek van alledag, aandacht wilt besteden omdat dit leidt tot betrokken, gemotiveerde medewerkers die gedrag laten zien wat past bij jouw bedoeling. Wil je weten hoe wij ondernemers ondersteunen in hun persoonlijk leiderschap? Laat het ons weten, wij maken graag een afspraak met u! Klik hier.